- Norgips er noe helt unikt

Norgips-sjef, Hilde Kristin Herud motiveres av å skape et arbeidsmiljø hvor ansatte kan ta ut sitt fulle potensiale.

Teambygger. Ansatte beskriver Norgips-sjef Hilde Kristin Herud som en blid og omgjengelig sjef som er en god teambygger..

– Jeg spaserer alltid bort til fabrikken for å spise lunsj. Det er en god følelse å spise sammen med dem som jobber med selve produksjonen, sier Norgips administrerende direktør, Hilde Kristin Herud.

– Det har blitt et slags prinsipp, at jeg ikke skal være en sjef som bare sitter inne i administrasjonsbygget. Jeg vil være synlig og engasjert.

Hun smiler bredt.

– Jeg elsker å være i fabrikken. Det er en egen motivasjon å se alt som produseres.


Trigget av noe nytt.
Inne på kontoret henger hun fra seg arbeidsjakken og hjelmen som er pålagt i produksjonsområdet. Fra kontorpulten har hun utsikt til den naturskjønne Drammensfjorden.

Herud havnet egentlig i gipsbransjen ved en tilfeldighet, da hun for fem år siden ble headhuntet til stillingen som markedssjef i Norgips. Hun ble trigget av å gå inn i noe helt nytt: byggevarebransjen. Det skulle vise seg å være et godt valg. I fjor ble hun valgt til administrerende direktør.

– Å komme til en produksjonsbedrift er annerledes enn alt annet jeg har gjort, fordi du ser materialet komme inn som råvare, bli omdannet til et produkt, for så å bli pakket og fraktet ut med trailerne. Å være i industrien er det mest spennende så langt i min karriere.

Engasjert sjef. – Jeg ønsker å være en synlig og engasjert sjef, forteller Herud. Her på en av sine daglige rundturer i fabrikken.

Pendler hver dag. De ansatte omtaler henne som en blid og omgjengelig sjef som er flink til å se menneskene hun jobber med. Selv om hun setter høye krav til seg selv og andre, er hun involverende og en skikkelig teambygger.

– Det å jobbe i Norgips er helt unikt, forteller Herud.

– Man må nesten være her for å kjenne på det. Det å være en norsk industrivirksomhet er i seg selv ganske spesielt, men det handler også om stolthet, historikk, flotte eiere og dyktige ansatte.


Da Herud begynte i bransjen opplevde hun den som veldig tradisjonell. Det var lite innovasjon når det kom til kommersiell tankegang og de ulike aktørene skilte seg knapt fra hverandre.

– Norgips hadde ikke en markedsavdeling på den tiden, men jeg så stor potensiale og en mulighet for Norgips til å bli mye mer synlig. Det var noe av det jeg fant så utrolig spennende.

Pendletiden på en time hver vei mellom hjemmet i Oslo og Norgips-fabrikken i Svelvik, utenfor Drammen, har aldri plaget henne.

– Det koster lite å kunne sette seg i bilen å kjøre til en arbeidsplass man liker. Jeg gleder meg alltid til å dra på jobb.


Som leder får hun stor motivasjon av å jobbe samme med andre, motiverte mennesker.

– Jeg drives av et ønske om å se og utforske potensiale i menneskene her i Norgips. Hva bor i hver enkelt person? Det å oppleve at noen mestrer når de blir gitt rette rammer og stimuli, er utrolig gøy. Jeg tenker mye på alt det vi «Norgipsere» kan få til.

Målbevisst. – På Norgips er vi opptatt av å levere imponerende kundeopplevelser hver eneste dag.

Krevende prosjekt. Fjoråret var hennes aller første som leder. Det bydde på mange oppturer, men også enkelte utfordringer.

– Vi har vært gjennom det største prosjektet i Norgips nyere historie. Vi har byttet ut nesten hele fabrikken, blant annet den svære tørkeovnen. Det har gått utrolig bra, men jeg vil ikke legge skjul på at det var et krevende prosjekt.

Hun gleder seg til fortsettelsen. 2019 er et år hun har stor tro på.

– Jeg har mange mål for Norgips. Det mest grunnleggende handler om å opprettholde den sterke tillitten til hverandre internt, men også ut mot kunder og distributører. Et annet mål er å få til mer miljøvennlige løsninger. Bransjen trenger å få et grønnere fotavtrykk. Det er krevende, men må skje, forteller hun.

– Men overordnende for alt er det vi skal levere hver eneste dag. Nemlig, imponerende kundeopplevelser.