Messekonsepter utenom det vanlige

Moteshow, mord og teater

Da Norgips skulle delta på Bygg Reis Deg i 2015 var det første gang på 20 år at Norgips i det hele tatt var med på arrangementet. – Når vi først skulle delta ønsket vi å gjøre noe som virkelig skilte oss ut fra de andre, forteller messeansvarlig Anette Beylegaard Brennemo i markedsavdelingen til Norgips. Siden 1965 har Norgips vært markedsledende på gipsplater. Men i dag tilbyr selskapet mye mer enn bare standard gips.

Bygningsplatene og systemene til Norgips har en rekke ulike egenskaper, men de ser tilsynelatende ganske like ut på utsiden; grå og rektangulære. – Vår utfordring var å fortelle om alt vi kan tilby uten at det ville oppleves som kjedelig, forklarer Anette.

For selv om produktene er grå og kjedelige, kan resultatene av å bruke dem bli fargerike og spennende. Ved å arrangere messen som en kunstutstilling ble de ulike produktene og systemenes egenskaper dramatisert på spennende og involverende måter. Publikum kunne betrakte hvert produkt som et kunstverk hvor produktfordelene ble kommunisert gjennom “verkets” unike karakter og egenart.

Siden har det blitt en tradisjon for Norgips å lage messestands utenom det vanlige. Publikum har opplevd moteshow, mord og teater i regi av byggevareleverandøren.

- Det er den kreative gjengen i byrået Hesthest som hjelper oss med konseptidéer og design, forteller Anette. – Underveis i prosessen med et nytt messekonsept diskuterer vi en rekke løsninger. Selv om resultatet kan fremstå som lett og tøysete, så ligger det mange tanker bak. De besøkende på våre stander skal sitte igjen med en opplevelse og et budskap de husker. Nå har vi til og med et forventningspress å leve opp til – hva finner Norgips på neste gang?

Anette Beylegaard Brennemo har ansvaret for messer hos Norgips. I 2017 måtte hele markedsavdelingen stille som fotomodeller i "Norgips Motemagasin".

Høstutstillingen 2015

Kunst og Byggekunst gikk hånd i hånd på Høstutstillingen til Norgips hos Bygg Reis Deg på Norges Varemesse i 2015. Gjennom konseptet fikk Norgips både vist bredden i sortimentet og fokusert på hvert enkelt produkts egenskaper på en leken og innovativ måte.

Platebar 2016

Siden 1965 har Norgips vært en plateprodusent. Til Maxbomessen 2016 var det derfor på høy tid at Norgips lagde sin egen Platebar. Publikum kunne studere LP-formede plateprøver og konkurrere i å sette på riktig plate. På Platebaren fikk Norgips også eksponert sine nye sparkelprodukter som det naturlige middelet å bruke mot hakk i plata.

Odd Dørum hjelper med å sette på riktig plate.

Walls of Norway 2017

Under Bygg Reis Deg 2017 hadde Norgips motevisning på catwalken, 4 ganger om dagen. Der ble de hotteste trendene vist frem for et entusiastisk publikum. For å skape optimale rom og boliger, er det nemlig viktig å bygge veggen riktig og å kle veggen med rett bekledning.

Teater Norgips 2018

Teater Norgips oppførte i 2018 Et Norgipshjem av selveste Henrik Gipsen! I stykket oppdager våre helter (Per, Osvald, Nora og Hedda) at det finnes rom med kvaliteter som oppfyller deres egentlige behov og ikke bare gir dem vegger med en fin overflate.

Knut Lien formidler hvordan dårlige akustiske forhold har forårsaket hodepine med en murstein av en mobiltelefon.

Messemord på Malproff 2018

For å vise frem hvor godt resultat du oppnår med sparkelprodukter fra Norgips, iscenesatte Norgips et mord på Maloramas messe. Liket var sparklet inn i veggen. Siden morderens sparkeljobb var profesjonelt utført var alle messens deltakere under mistanke.

Trond Even Fagerli, Martine Kartnes og Thomas Mila er de ubestikkelige som er satt på saken.

Vi er i romskaperbransjen – 2019

Det er overraskende hvor ofte man i vår bransje glemmer beboerens behov når man planlegger en bolig, for eksempel det å ha et rom skjermet fra naboens støy, skruefaste vegger i stuen eller god akustikk i oppholdsrom – sammen med tryggheten om en solid og brannsikker konstruksjon.

Med konseptet Vi skaper rom for livet ønsker Norgips å fokusere på hva man bør ha kunnskap om når man skal skape rom for livet.